dinsdag 4 oktober 2011

Snipverkouden

Zakdoekjes vol snot. Slecht slapen. Niks proeven. Door je mond ademen. Niezen à volonté. Een verkoudheid. Zou de oorzaak het wisselende weer zijn? Het Belgisch weer is dan ook zo wispelturig als een kleuter die om de vijf minuten wisselt tussen een rode en een blauwe M&M. Hoe dan ook, een virus heeft zijn weg gevonden in mijn lichaam en datzelfde virus heeft mij in mijn huidige staat gebracht.
Op een bepaald moment was het zo erg dat ik in mezelf dacht: "Nou, ik ben echt wel snipverkouden!"
Toen zei een stem in mijn hoofd opeens: "Je gebruikt het woord snipverkouden, maar weet je wel wat een snip is?"
Hier moest ik negatief op antwoorden. Doch, de volgende persoon die mij vraagt wat een snip is moet ik geen antwoord schuldig blijven want na menig onderzoek ben ik te weten gekomen wat een snip is.
Een snip is gewoon een vogel. Bij het zoeken naar voedsel heeft deze vogel wel eens een druppel aan zijn snavel hangen. Dit is dan analoog met de verkouden mens die een snotneus heeft.


Nu dit is opgehelderd wil ik nog het volgende zeggen. Weet je wat ik het leukste aan een verkoudheid vind? De eerste dag of dagen dat je genezen bent. Dan besef je nog even hoe gemakkelijk het is om door je neus te ademen, hoe goed het voelt om je eten weer te kunnen proeven en om makkelijk in slaap te vallen en niet wakker te worden met een druk achter je ogen waarvan het lijkt alsof ze elk moment tegen het plafond zullen plakken. Misschien zouden we gelukkiger zijn als we om de week verkouden zouden zijn. Misschien ook niet.

Maar nu genoeg getypt, ik ga warme choco drinken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten