vrijdag 30 september 2011

Insomnia

Ik heb vandaag de film "Taxi Driver" gekeken. De film draait rond Travis Bickle, gespeeld door Robert De Niro. Travis is een ex-marinier en Vietnamveteraan die problemen heeft om in slaap te vallen. Daarom komt hij op het idee om dan maar de nachtdienst te draaien als taxichauffeur.

Toen schoot een gedachte in mijn hoofd die ik vroeger ook wel vaker heb gehad.
"Hoe zou de wereld er uitzien als mensen geen slaap nodig hadden." Natuurlijk is slaapdeprivatie ongezond maar bij mijn vraag beschouw ik het slapen dus als iets dat zogezegd niet zou bestaan. Alsof het niet nodig zou zijn dat onze hersens minstens acht uur per dag moeten rusten.
Hier hebben we al iets gevonden, namelijk acht uur extra per dag. Dit is het gemiddelde dat ik slaap per dag, dus ik ga dit gemiddelde nemen als standaard voor mijn volgende berekening. De gemiddelde mens leeft ongeveer 40 jaar. 40 jaar x 365 dagen x 8 uur = 116800 uur of ongeveer 4867 dagen of ongeveer 13 jaar extra die we zouden kunnen "benutten".
Een ander iets wat er dan door mijn hoofd spookt is hoe men "dag en nacht" dan zou indelen. In principe zou een nachtwinkel bijvoorbeeld helemaal niks speciaals meer zijn, want wakker blijven is toch geen probleem. Ik denk dat alle winkels 24/7 open zouden blijven. Maar dit is maar een kleinigheid van wat er anders zou zijn. Ik zou hier nog 1001 speculaties kunnen neerschrijven, maar waar zou dit uiteindelijk naartoe leiden? Als ik zorg dat ik 53 wordt en de gemiddeld geschatte leeftijd van tegenwoordig overschrijdt ben ik al blij genoeg.

Maar nu genoeg getypt, ik ga Krizia op een Dr. Pepper trakteren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten