donderdag 15 september 2011

Natuurlijk!

Ik heb nooit het begrip "kunststof" verstaan. Het impliceert dat de desbetreffende stof niet echt is. Alsof het op een onnatuurlijke manier verkregen is. Nu zegt mijn vriend, die Van Dale heet, het volgende over kunststof: "kunst·stof de; v(m) -fen langs chemische weg verkregen grondstof."
Mooi toch? Als je het mij vraagt is chemie een wetenschap, en wetenschap en natuurkunde zijn quasi synoniemen. Dus een kunststof is eigenlijk niet zo kunstmatig als men beweert.
Zijn andere dingen die men onnatuurlijk noemt dan wel zo onnatuurlijk zoals gezegd wordt? Wij mensen verschillen eigenlijk toch niet zoveel van dieren. Als je ons van bovenaf bekijkt zijn wij net als een bende miertjes. Wij doen onze alledaagse dingen. We zorgen voor eten, of laten ons voederen door anderen. We planten ons voort en sterven. Werkers en koninginnen. Bijen maken bijenwas en honing, wij maken ons zogenaamde "kunststoffen" die in onze Fanta zit, zodat deze langer bewaard kan worden. We leven door deze kunstmatige stoffen dan misschien 5 minuten minder lang, maar misschien bewaren we die 5 minuten tegelijkertijd omdat we niet opnieuw een Fanta moeten kopen omdat deze vervallen is.
Waar wil ik naartoe gaan met mijn verhaal dat zich nogal in verschillende kanten verspreidt als de kogels die een pas afgeschoten hagelpatroon verlaten?
Volgens mij bestaat er niets onnatuurlijk. Alles is natuur. Wij mensen zijn ook natuur. Als we een baby maken, dat een simpel gevolg is van coïtus, dan is dat natuur. Als we polyethyleen maken, dan is dit een misschien niet zo simpel gevolg van het feit dat we ruwe aardolie hebben verwerkt via een chemisch proces.
Alles is natuurlijk!


Maar nu genoeg getypt, ik ga verder lezen in "Hoor je beter in het donker"...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten