zondag 29 januari 2012

De "Karma Police" zou eens een grote opkuis moeten doen. (deel III)

Doemscenario's. Dat was de titel van het hoofdstuk in het boek waar ik over de zonnewind en zonnestorm had gelezen. Zoals in mijn vorig bericht beschreven zou een zonnestorm elk elektrisch toestel defect maken.
Om alles terug op te bouwen zou heel erg lang kunnen duren. Allerhande doemscenario's begonnen zich toen in mijn hoofd af te spelen.
Stel dat het dertig jaar zou duren om terug een eerste elektriciteitscentrale volledig bedrijfsklaar te krijgen. Dertig jaar lang zullen we dan als een semi-Middeleeuwse beschaving moeten leven. Ik zou hier een waslijst kunnen neerschrijven met alle luxe die ons zal ontbreken, maar de meer essentiĆ«le vragen die dan in mij opkomen zijn de volgende.

Zal er een evenwicht ontstaan tussen arm en rijk? In een maatschappij die ondenkbaar is zonder elektriciteit zal de macht en rijkdom van veel mensen vervallen. En hoe meer vermogen je bezit, des te groter het verlies zal zijn.

De tweede vraag waar ik mijn gekrulde bol mee pijnig is of de mensen terug dichter bij elkaar zullen groeien? Tijdens de desbetreffende catastrofe zal er veel paniek en chaos zijn. Iedereen zal steun moeten zoeken bij malkaar. Anderzijds spelen er in mijn hersenpan post-apocalyptische scenario's af waar mensen misbruik maken van de situatie.

Zoals de titel van deze trilogie al impliceerde zou ik het misschien beter vinden voor de wereld als zo een zonnestorm onze blauwe gehaktbal zou bereiken. Dan wordt het vuil misschien eens weggeveegd. Ter andere zijde zou ik niet meer kunnen bloggen, dus laten we maar hopen dat een groepje ingenieurs iets uitvindt om een zonnestorm af te weren.

Maar nu genoeg getypt, ik ga gedichten lezen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten