donderdag 23 mei 2013

Aanhef

Ik kreeg vandaag een brief. "Beste meneer Friethofs,", zo begon de brief. Eerst en vooral hoorde daar geen komma te staan! Je kan nu wel denken dat ik een muggenzifter ben, maar als je een brief ontvangt van de burgemeester van Keulen, dan verwacht je toch dat deze op zijn minst de juiste regels kent voor de aanhef van een brief.
Beste... Dat is een superlatief. Dat betekent dat er niemand beter is dan ik; geen andere meneer Friethofs is dan althans beter dan ik. Als de burgemeester dan een brief stuurt naar mijn broer bijvoorbeeld, dan mag hij niet meer Beste meneer Friethofs schrijven, want dat ben ik al. Hij zal dan moeten aanvangen met Goede meneer Friethofs of Betere, maar niet zo goed als je jongere broer, meneer Friethofs.
De reden waarom de burgemeester van Keulen mij een brief schreef was de volgende. Ik verbleef in Keulen omdat het tweejaarlijks congres voor projectoren en ander bioscoopapparatuur er plaatsvond. Toen het congres aan zijn einde was gekomen wandelde ik terug naar mijn hotel, om te gaan slapen natuurlijk. Dit kon ik echter nog even op mijn buik schrijven aangezien het hotelgebouw in lichterlaaie stond. Terwijl de brandweer zijn werk deed ging ik dan maar een ommetje maken. Mij zorgen maken om mijn gerief in mijn hotelkamertje was niet nodig. Ik had namelijk niets van waarde meegenomen naar Keulen. Na een uurtje wandelen kwam ik terug aan bij het hotel. De brand was geblust en ik besloot dan maar terloops naar binnen te stappen. Hier slaagde ik niet in omdat een man mij abrupt bij mijn linkerarm greep en allerlei Duitse taal naar mij slingerde. Voor mij was dit volledig onverstaanbaar, ik ben de Duitse taal immers niet machtig. Het enige dat ik kon verstaan was de volgende zin en het daarop volgende woord: "Ich bin der Bürgermeister von Köln!" en "Was ist Ihre Adresse?" Tegenover een burgemeester moet een burger goed gedrag vertonen. Ik deed vriendelijk wat mij gevraagd werd en gaf mijn adres. Hij schreef mij de volgende brief.

Beste meneer Friethofs,

Ik begreep dat het verleidelijk was om poolshoogte te nemen, maar de brandweer had het hotel nog niet veilig gesteld toen u het wou betreden.

Met vriendelijke groeten

De burgemeester van Keulen

Aan wie heeft de burgemeester gevraagd om zijn origineel naar het Nederlands te vertalen? En hoe zou zijn origineel er in het Duits hebben uitgezien? Vragen waar ik nooit een antwoord op zal hebben, maar nu genoeg getypt, ik ga mijn Bell & Howell Regent aanschouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten